Den digitale grunnmuren er bygget, den er åpen og den er gratis

Den digitale grunnmuren er bygget, den er åpen og den er gratis

Leverandørbransjen har tommelen opp for økt digitalisering, men advarer mot løsninger som påfører bransjen dobbeltarbeid eller økte kostnader. 

Av Frank Jaegtnes (Elektroforeningen), Øyvind Skarholt (BNL-Byggevareindustrien), Terje Røising (NRF).

Bransjen har selv tilrettelagt for digitalisering gjennom åpne varedatabaser som er gratis å bruke. Samarbeidet utfordres av kommersielle aktører som gjør digitaliseringen dyrere for entreprenører, byggeiere og sluttkunder ved at det lages forretningsmodeller som kobler løsninger og begrenser brukernes valgmuligheter.

Våre produsenter ønsker en effektiv databaseløsning der de kan gjøre den samlede produktinformasjonen tilgjengelig for de som trenger den. Bransjen har allerede finansiert utviklingen av de tre varedatabasene (EFObasen, NRF Databasen og NOBB) som er gratis å bruke.

Med dette er en stor investering allerede gjort gjennom innsamling og tilrettelegging av produktinformasjon for BAE-bransjen. Vi er derfor svært bekymret hvis det nå stilles krav fra entreprenørene som gjør at entreprenenører, byggeiere og sluttkunder må betale for etablering av en ny lukket kommersiell varedatabase (goBIM) som kun én aktør (coBuilder) kan nyte godt av. Dette skaper en fordyrende monopolsituasjon der entreprenør, byggeier og sluttkunde sitter igjen med regningen.

Produsentenes vareinformasjon er den digitale grunnmuren

Nøkkelen til digitaliseringen er produktinformasjon. Alle produsenter og leverandører av varer til byggebransjen er også pålagt å levere produktinformasjon som brukes av ulike aktører. Det kan være alt fra tekniske beskrivelser, egenskaper, montasjeanvisninger, kjemiske datablad, drift og vedlikeholdsveiledninger/FDV mm. Når denne informasjonen gjøres tilgjengelig digitalt på en omforent form, kan alle ledd i verdikjedene hente ut og bruke informasjonen til sitt formål.

I den norske bygg- og anleggsbransjen samarbeides det om å definere det samlede informasjonsbehovet gjennom bla BuildingSMART. I dette samarbeidet bidrar bransjeorganisasjoner, selskaper, løsningsleverandører og fagpersoner fra bransjen. Alle stiller seg bak denne samordningen. Produsentene og grossistene har gjennom flere år bygget opp disse varedatabasene og bruker dem som sin offisielle masterdatabase for produktinformasjon som de også kan stå ansvarlige for.

Disse varedatabasene er åpne og gratis tilgjengelige for alle som ønsker å bruke dem enten direkte eller via en løsningsleverandør. Varedatabasene representerer med det den digitale grunnmuren som det kan digitaliseres på.

Det må åpnes for konkurranse om gode løsninger som bruker produktinformasjonen

Neste trinn er alle løsningene som utvikles for de enkelte kundegruppene. Noen trenger å holde orden på dokumentasjonen som er levert til et bygg, andre har behov for å knytte produktinformasjon til sine BIM-modeller. Andre i sin tur har behov for å hekte på FDV på fakturaen de sender til kunden. Her finnes det flere kommersielle aktører som vil konkurrere om å dekke kundenes behov for tjenester og løsninger – og det er bra. Felles for de alle er at de trenger å hente produktinformasjon som knyttes til de enkelte fysiske leveransene. Byggene består tross alt av en mengde produkter satt sammen i komplette bygg. For å muliggjøre digitalisering av bransjen er det avgjørende at produktinformasjonen er åpen og tilgjengelig for alle som måtte ønske å bruke den.

Bransjen har allerede bygget den digitale grunnmuren – og den er åpen. La oss samarbeide om å gjøre den enda bedre. Vi ønsker derfor å finne ut av hvordan det skal legges til rette for at hele næringen skal kunne benytte den informasjonen som er gratis og åpent tilgjengelig, slik at vi unngår unødig dobbeltarbeid og økte kostnader som ikke fører til verdiskapning.

Det er dette som er å digitalisere sammen.

NRF inn i nye praktiske lokaler

13. august 2018

NRF inn i nye praktiske lokaler

Ønsker fagfolk velkommen

Norske Rørgrossisters Forening (NRF) har flyttet fra Fyrstikktorget og inn i tidsriktige og praktiske lokaler i Tevlingveien 23, Oslo. - Det er et stort pluss for NRF og kundene at det er bedre plass for kursvirksomheten, samt kantine for både ansatte og gjester, forteller administrerende direktør Terje Røising, som ønsker fagfolk hjertelig velkommen på en kopp kaffe og fagprat.

Heidenreich øker i butikk og på nett

23. juli 2018

Heidenreich øker i butikk og på nett

Lengre åpningstider et konkurransefortrinn

- Vi ser at kundens handlemønster har endret seg de siste årene. Netthandelen øker, men vi ser også at omsetningen i butikkene våre øker. Servicebutikkene er et av våre viktigste konkurransefortrinn. Derfor tilpasser vi nå åpningstidene etter kundens behov, sier Kai Johnsen, salgssjef VVS i Heidenreich. Et av områdene hvor Heidenreich ser det har vært endringer, er handlemønsteret til kundene, og når på døgnet de handler varer.

Ahlsell kjøper forhandler innen verktøy, verneutstyr og havbruk

19. april 2018

Ahlsell kjøper forhandler innen verktøy, verneutstyr og havbruk

Blir regionens største flerfaglige handelshus

Ahlsell Norge AS har inngått avtale om kjøp av selskapet Sentrum Motor og Verktøy AS (SMV) med en årlig omsetning på NOK 40 millioner. SMV har siden 1982 vært en solid forhandler av verktøy, festemateriell, verneutstyr og maskiner til proffmarkedet i Finnmark. Selskapet har 9 ansatte lokalisert i Alta som forsyner kunder innenfor flere bransjen i hele regionen. Ahlsell kjøper 100 % av aksjene i selskapene, som inntil videre vil fortsette driften under navnet Ahlsell SMV AS.

Tilpasses åpne internasjonale standarder

12. april 2018

Tilpasses åpne internasjonale standarder

Høy aktivitet hos NRF, NOBB og EFO

Informasjon- og produktdatabasene NOBB, EFO og NRF skal nå tilpasses de åpne internasjonale standarder i ETIM og bSDD.
- For Byggtjeneste, EFO og NRF handler digitalisering om å gjøre produktinformasjon lettere tilgjengelig for byggenæringen. Denne informasjon skal bidra til verdiskapning i hele verdikjeden. En viktig del av arbeidet er å koble egenskaper i bSDD mot ETIM og etablere en felles datastruktur som skal benyttes i NOBB, EFO og NRF databasene, heter det i en pressemelding fra de tre aktørene.

- BD har ingen avtaler om leveranser til Megaflis eller andre nettbutikker

13. mars 2018

- BD har ingen avtaler om leveranser til Megaflis eller andre nettbutikker

Slår kraftig tilbake mot påstander i E24

Brødrene Dahl AS har sendt en klage til nettavisen E24 ved sjefsredaktør Per Valebrokk. Bakgrunnen er gårsdagens artikkel i E24 «Slår alarm om kraftig nettpress: Varsler dyrere rørleggere». Der blir grossisten fremstilt som at de blir søkkrik på å selge til nettaktørene fremfor rørleggere. Dette er helt feil og avvises på det sterkeste, skriver BD i en pressemelding mandag. - BD har aldri hatt og har ikke avtaler om leveranser til Megaflis eller andre direkteselgende nettbutikker. Dog er det andre grossister som selger til Megaflis og nettaktører, sier adm.direktør Roger Lunde.

Meningsfull digitalisering med NRF og ETIM

7. mars 2018

Meningsfull digitalisering med NRF og ETIM

Lokal know how - og internasjonal utvikling

NRF har et sterkt engasjement innen digitalisering av VA og VVS bransjen, og valgte å ta sektoransvar for ETIM-VVS fordi det er viktig og riktig å delta i det internasjonale utviklingsarbeidet. 
ETIM Norge er et samarbeid mellom de tre store fagområdene innenfor Byggebransjen. Elektro, VA/VVS og Bygg går sammen om samordning og standardisering gjennom sine respektive produktdatabaser EFO, NRF og NOBB.

RSS
12345678910Sist

Visste du at..

. . . det er en sterk sammenheng mellom hvor digitalisert en næring er og hvor produktiv den er. 

Kurskalender

«august 2018»
mationtofr
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
© 2018 Norske Rørgrossisters Forening  |  Betingelser for bruk |  Utviklet av Vivendi as