- Vi fikk bekreftet tilstanden i bransjen

- Vi fikk bekreftet tilstanden i bransjen

Bildetekst: De tre arrangørene NRF, VVP og RørNorge var svært godt fornøyd med både deltagelsen og innholdet under VA-VVS Møteplass på Olavsgaard hotel sist uke. Fra venstre: adm.direktør, Tor Backe, Rørentreprenørene Norge, adm. direktør Terje Røising i NRF, og daglig leder i VVP, Bjarne Haugland. 

Årets VA/VVS-møteplass er historie og daglig leder i VA- og VVS-produsentene (VVP), Bjarne Haugland har allerede radaren på for konferansen i 2017. Omrisset til tema og program for neste års Møteplass ligger allerede der.

- Rapporten vi fikk utarbeidet av Menon Economics var en god bekreftelse på tilstanden i vår bransje. Rapporten gir oss temaer og grunnlag for videre debatter i 2017, mener Haugland.

Spørsmålet som Menon Economics stiller i sin rapport, er om dagens organisering av verdikjeden til VA- og VVS-bransjen er egnet til å møte morgendagens utfordringer. Tja er kanskje et dekkende hovedsvar. Mye av funnene i rapporten er kjent fra før av, så nytteverdien ligger primært i at vurderingen er samlet mellom «to permer» og følgelig blir dette et godt utgangspunkt for videre drøftelser internt i bransjen.

Våger utfordringer
-Vi har fått fakta på bordet og vi har våget å utfordre oss selv. Det burde gi alle i verdikjeden muligheter til å foreta forandringer der det er mulig og nødvendig, sier Bjarne Haugland, som selv brenner for å finne optimale løsninger for bransjen i årene som kommer.

Den klassiske verdikjeden består av produsent, grossist og rørlegger. Bedriftene i verdikjeden er veldig forskjellig, der en produsent kan omsette for 100 millioner, en grossist for 1,7 milliarder kroner og rørleggerbedrift for 4 millioner kroner. Eierstrukturen er også ulik, mens produsentene og grossistene i hovedsak er utenlandsk eid, så er rørleggervirksomhetene primært norsk eide.

Veksten i verdikjeden er også ulik, men alle har en vekst de siste årene, men fellesnevneren er at veksten er lavere fra 2009 til 2014 enn den var fra 2004 til 2008.

Liten forandring
Menon påpeker at det er verdt å merke seg at produsentens plass i verdikjeden har forandret seg svært lite de siste ti årene. Produktkompetansen er spisset, men ellers er mye som før, der produsentene kan selge kjente merkevarer til hvem de vil.

Når det gjelder grossistene er de sterkt konsolidert, der styrken ligger i effektiv distribusjon, lager med hentesteder, helsortiment, fungerer som en kredittinstitusjon, har full prisoversikt, direkte kontakt med rørleggerne, direkte kontakt med produsentene og man importerer produkter i konkurranse med etablerte kundekontakter.

Under sterkt press
- Markedet til rørleggeren er voksende, men markedet er under sterkt press, påpekte Anne Espelien i Menon.
- Styrken ligger i fagkunnskap knyttet til installasjoner, samt høy fagkunnskap om produkter og funksjoner. Rørleggernes direktekontakt med kunden er også meget viktig. Det samme med rådgivning og prosjektering. Maktmiddelet til rørleggeren ligger i prisingen av varen ut til kunde, og rørleggeren er med på å påvirke hvilke merker kunden kjøper. Rørleggeren har frihet til å handle med alle, understreket Espelien i sitt foredrag.

Det er ingen tvil om at etablerte produsenter utfordrer grossistene gjennom å finne nye veier til sluttmarkedet. Når det gjelder synlig VVS, så er det flere standardiserte enkeltkomponenter og flatpakkede konsepter enn tidligere.

- Med tanke på design har produsentene førstehåndskjennskap til produktene og til sluttmarkedet. Introduserer innovative produkter som er ukjente i markedet. I dag forholder produsentene seg til grossisten både som logistikkpartner og konkurrent. Andelen direkteleverandører øker.


Rørleggerens fremtid
Menon Economist mener at grossistleddet er ferdig konsolidert og at full prisinformasjon gir muligheter for å øke inntjeningen på lettsolgte produkter. Grossisten må imidlertid ta ut tilsvarende eller økt margin på egne merkevarer for å oppnå vekst, for det er vanskelig å oppnå noe særlig mer enn organisk vekst.

Rørleggerne på sin side har det faglige ansvaret og gjør det som kunden etterspør. Rørleggerens inntekter er, som vi vet, knyttet til varepåslag, timepris og rådgivning. De største rørentreprenørene forhandler direkte med produsenten, mens solide, uavhengige rørleggere forhandler med flere ledd. Nye bedrifter og mindre virksomheter øker forhandlingsmakten gjennom kjedeetableringer, som det kan bli flere av. Nye rørleggerbedrifter får det nemlig vanskeligere om de ikke blir med i en kjede.

Uoversiktlig prissystem
Rapporten peker på at bransjen har et uoversiktlig prissystem, der alle vil ha produktene ut i markedet, produsentene tilbyr gode vilkår til grossist, kjede og rørlegger for å holde foten i døra. Grossistene ønsker å binde rørleggerne med hjelp av gode vilkår og bonusavtaler, mens rørleggeren vil maksimere varepåslaget for å styrke egen bunnlinje. Her er det mange motstridende hensyn å ta, mens rørleggeren ikke kan forvente å hente ut så mye på varepåslaget som tidligere siden prisgjennomsiktigheten er større enn noen gang. Det at forbrukeren kommer med produktene selv bidrar til samme utfordring.

- Det er interessant at utførende ledd, altså rørleggeren, må prissette kompetanse høyere fremover. Det vil bidra til å kompensere annet inntektsbortfall, understreker Bjarne Haugland.

Jokerne fremover
Fremtidens jokere innen VVS-bransjen heter IKEA, Mega Flis, JULA og Biltema. Flere vil ha en del av VVS-markedet og disse store aktørene presser på. Den teknologiske utviklingen med blant annet prefabrikkerte moduler og On-site 3D-prining fører til at IT-kompetansen blir viktigere. Flerfaglighet blir også i økende grad mer etterspurt siden byggene blir mer komplekse.

Menon Economics-rapporten stiller også spørsmål om ikke relasjonsbygging har fått for stor plass i verdikjeden. Det får daglig leder i VVP, Bjarne Haugland til å si:

- Relasjonsbygging er viktig, men har kanskje blitt for kostbar. Det er slike, litt ubehagelige påstander vi må våge å diskutere oss i mellom. Vi skal fortsette med slike diskusjoner på neste års Møteplass.

Kilde: VVS Forum - klikk her for mer informasjon

SINTEF-dokumentasjon inn i NRF Databasen

23. august 2019

SINTEF-dokumentasjon inn i NRF Databasen

Viktig samarbeidsavtale undertegnet

Norske Rørgrossisters Forening eier NRF-databasen, som er en norsk bransjedatabase med vareinformasjon for VVS-produkter. Databasen brukes av grossister, forhandlere og utførende firmaer i bransjen. NRF og SINTEF samarbeider nå om overføring av SINTEF Teknisk Godkjenning, SINTEF Produktsertifikat, europeisk CPR-sertifikat og Europeisk Teknisk Bedømmelse til NRF databasen.

Ahlsell åpner «kjøpesenter» for Bærumsproffen

29. april 2019

Ahlsell åpner «kjøpesenter» for Bærumsproffen

7. mai legger Ahlsell ned sin eksisterende avdeling i Bærum, og åpner dørene til en dobbelt så stor fullsortimentsbutikk i nabobygget.

Innenfor dørene til nye Ahlsell på Rud i Bærum møter kundene 1800m2 fullspekket med installasjonsmateriell, verktøy, arbeidsklær, verneutstyr, med mer. Ved å tilby et bredt produktsortiment for både rørleggeren, elektrikeren og byggmesteren, gjør Ahlsell det enklere å være fagmann.

Ahlsell innfører småordretillegg for økt effektivitet og lavere utslipp

15. mars 2019

Ahlsell innfører småordretillegg for økt effektivitet og lavere utslipp

1. april innfører Ahlsell Norge et frakttillegg på alle ordre under 1000 kroner. Målet er at så få som mulig skal belastes dette.

Når Ahlsell endrer sine leveringsbetingelser fra 1. april, er det først og fremst for å stimulere til økt effektivitet og redusert utslipp og avfall. Ved å legge på en småordretillegg på 250 kroner på alle ordre under tusenlappen, håper grossisten at flere blir flinkere til å samle bestillingene til færre men større leveranser. 

Godt fremgangsrikt nytt år

29. desember 2018

Godt fremgangsrikt nytt år

Nyttårshilsen fra Norske Rørgrossisters Forening

NRF Databasen er stadig mer brukt og er et sentralt verktøy for hele bransjen. Mange store aktører er koblet direkte til NRF Databasen, som er mer innholdsrik enn noensinne.
I 2019 satser vi for fullt på ETIM.
Vi takker for et strålende samarbeid med hele bransjen gjennom 2018 og ser frem mot 2019 med store forventninger.

Med nyttårshilsen fra

Terje Røising
Daglig leder
Norske Rørgrossisters Forening

– Tror på samarbeid og gode allianser

25. november 2018

– Tror på samarbeid og gode allianser

Marianne Wætnes Røiseland ny adm. dir. hos Rørentreprenørene Norge:

I VVSForums velkomestintervju med RørNorges nye adm. dir. Marianne Røiseland trekkes Norske Rørgrossisters Forening frem i positive ordelag: – NRF under ledelse av adm. dir. Terje Røising er en fremoverlent organisasjon som bidrar både med kompetanse, sporbarhet, de viktige NRF-nummerne og fornuftig digitalisering. Grossistene Heidenreich, Onninen, Ahlsell og Brødrene Dahl sørger for svært bra logistikk av rørdeler og utstyr til hele landet. Dette er noe vi setter pris på, forteller Røiseland.

Heidenreich sølvpartner i Ingeborg-nettverket

4. november 2018

Heidenreich sølvpartner i Ingeborg-nettverket

Løfter kvinnelige rollemodeller opp og frem

Eli Heyerdahl Eide, leder i Ingeborg-nettverket er svært glad for at den tradisjonsrike grossisten Heidenreich blir sølvpartner av Ingeborg-nettverket. - Det er som Heidenreich påpeker veldig viktig for bransjen å beholde alle de kvinnene vi har klart å rekruttere, i tillegg til å øke rekrutteringen. - Vi er veldig glad for det fokuset Heidenreich har vist på å gjøre noe med kjønnsbalansen i egen bedrift, blant annet ute på sine hentelager over hele landet. Vi i Ingeborg-nettverket gleder oss til å samarbeide med Heidenreich for økt mangfold i rørbransjen, forteller Eli Heyerdahl Eide.

RSS
12345678910Sist

Visste du at..

. . . det er en sterk sammenheng mellom hvor digitalisert en næring er og hvor produktiv den er. 

Kurskalender

«desember 2019»
mationtofr
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
© 2019 Norske Rørgrossisters Forening  |  Betingelser for bruk |  Utviklet av Vivendi as