Heidenreich øker i butikk og på nett

Heidenreich øker i butikk og på nett

- Vi ser at kundens handelsmønster har endret seg de siste årene. Netthandelen øker, men vi ser også at omsetningen i butikkene våre øker. Servicebutikkene er et av våre viktigste konkurransefortrinn. Derfor tilpasser vi nå åpningstidene etter kundens behov, sier Kai Johnsen, salgssjef VVS i Heidenreich.

Et av områdene hvor Heidenreich ser det har vært endringer, er handlemønsteret til kundene, og når på døgnet de handler varer.

Salgssjef VVS i Heidenreich, Kai Johnsen, som har over 10 års fartstid hos grossisten, forteller at de har iverksatt ulike endringer for å tilpasse seg handlemønsteret til kundene. Salgssjefen har ansvaret for både salgsorganisasjonen på VVS og alle de 33 butikkene til Heidenreich rundt om i landet.

Endringer i åpningstidene
De siste årene har Heidenreich sett at kundene flere steder har sittet i bilene og ventet på at butikken skulle åpne kl. 07.00. I tillegg har man fått flere tilbakemeldinger på at man stenger for tidlig.
- Dette har vi nå tatt tak i og mange av våre butikker åpner nå kl. 06.30.Samtidig fikk vi også tilbakemeldinger på at vi stengte for tidlig. Derfor iverksatte vi i fjor en forsøksordning i våre butikker på Nyborg i Bergen og Haslevangen i Oslo. På Nyborg har vi nå åpent fra kl. 06.00 - 18.00 mandag til fredag, mens Haslevangen har utvidet åpningstid til kl. 18.00 mandag- torsdag. Så langt så har vi fått svært positive tilbakemeldinger fra kundene, så vi ser allerede på flere butikker og lokasjoner hvor vi vil utvide åpningstidene.
- Det vi hører fra kundene er at nå kommer de seg raskere ut på jobbene og prosjektene, man unngår den verste køen gjennom byen. Lengre åpningstider på ettermiddagen, gjør at de kan handle inn det de trenger til neste dag på veien hjem, sier Johnsen.

Vakttelefonordning 24/7
Heidenreich har også opprettet en vakttelefonordning i sine butikker. Ordningen går ut på at utenom ordinær åpningstid så kan kunden ringe et vakttelefonnummer.
- Vi får til stadighet henvendelser på hasteoppdrag utenom ordinær arbeidstid. Da kan kunden ringe og avtale med sin butikk for å få ut varene som de trenger. For denne tjenesten belastes kunden for et servicegebyr. Men på denne typen hastesaker så er våre kunder villig til å betale ekstra. Det å vente til neste dag kan medføre enorme kostnader for kundens kunde, sier Johnsen.
- Vakttelefonnummeret finner kunden under den enkelte butikk på våre nettsider. Vi vet også at noen kunder ringer direkte til sin kontaktperson i Heidenreich og får hjelp av denne utenom ordinær åpningstid. Dette er en ekstra service som våre kunder setter stor pris på.

Netthandel
Johnsen forteller videre at Heidenreich opplever økt salg på nett. Mange ser store fordeler av bestille varer når de selv ønsker det, og samtidig få det levert på døren.
I mange geografiske områder kan man bestille varer på ettermiddagen, og så få de levert tidlig neste morgen. - Vi opplever vekst i andelen av kunder som går via netthandelsløsningen. Men det som er hyggelig å registrere er at samtidig som netthandelen vokser, øker vi også omsetningen i våre butikker. Butikkene er et av våre viktigste konkurransefortrinn, og vi satser sterkt på utviklingen av dem. Dette gjelder sortiment, fagkunnskap hos de som jobber i butikk og ikke minst servicenivå. Vi har gjort en stor satsing på verktøy i flere av våre butikker i løpet av våren, et helt nytt og oppgradert sortiment. Dette har vært et sterkt ønske hos våre kunder, sier Johnsen.

Flott innsats
Han fremhever sine kollegaer, og er stolt av de som gjør en kjempejobb i butikkene hver eneste dag.
- Vi ser at kundeundersøkelser viser at våre kunder også er svært fornøyd, sier Kai Johnsen avslutningsvis.

Stor interesse for B-link

30. september 2016

Stor interesse for B-link

Byggebransjen digitaliseres

Bygg.no: Alt fra entreprenører til prosjektledere og innkjøpere fra byggesektoren strømmet til da selskapet B-link presenterte sin nye digitale satsing i dag under et frokostseminar på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo. Norske Rørgrossisters Forening (NRF), NOBB og EFO står bak selskapet og konseptet B-Link. 1.500 produsenter og leverandører med 1,5 millioner produkter er allerede tilgjengelig via B-Link systemet. Målet er å bygge opp den digitale byggenæringen, og styreleder Halvard Gavelstad sier de har jobbet med konseptet i flere år.

- Vi fikk bekreftet tilstanden i bransjen

29. september 2016

- Vi fikk bekreftet tilstanden i bransjen

Rapport fra VA/VVS Møteplass 2016

Årets VA/VVS-møteplass er historie og daglig leder i VA- og VVS-produsentene (VVP), Bjarne Haugland har allerede radaren på for konferansen i 2017. Omrisset til tema og program for neste års Møteplass ligger allerede der.
- Rapporten vi fikk utarbeidet av Menon Economics var en god bekreftelse på tilstanden i vår bransje. Den gir oss grunnlag for videre debatter i 2017, mener Haugland. Spørsmålet  Menon Economics stiller er om dagens organisering av verdikjeden til VA- og VVS-bransjen er egnet til å møte morgendagens utfordringer.

Nye salgs- og leveringsbetingelser

12. september 2016

Nye salgs- og leveringsbetingelser

For VA/VVS bransjen

FL-VA/VVS trer i kraft 1. oktober 2016, men presenteres offentlig under VA/VVS Møteplass den 21. september 2016, forteller daglig leder Terje Røising i Norske Rørgrossisters Forening. - Den nye utgaven fremstår som et modernisert og nyttig verktøy for bransjen. Standardisering og effektivisering er nødvendig både for å ha gode rutiner. I tillegg er det viktig at man tilpasser driften etter gjeldende lover og regler. Avtalen blir formelt lansert på VA/VVS Møteplass den 21. september 2016, forteller daglig leder Terje Røising i Norske Rørgrossisters Forening.

Brødrene Dahl om nett og butikk

31. august 2016

Brødrene Dahl om nett og butikk

- Ja takk begge deler!

NRF digitaliserer rørbransjen

25. august 2016

NRF digitaliserer rørbransjen

Oppdatert database og app lanseres under VVS Dagene

- Vi presenterer rørbransjens nye og automatiserte løsninger under VVS Dagene 19. – 21. Oktober 2016. Med dette tar vi skrittet fullt ut for å digitalisere rørbransjen. Velkommen til stand D 06-30 for å se og teste mulighetene NRF Databasen gir både for leverandører og rørleggere, sier Røising. På standen står NRF Databasen i fokus. Den kommer i ny drakt med mange nye funksjoner.

Nytt varedatabaseverktøy på vei

24. august 2016

Nytt varedatabaseverktøy på vei

B-Link skal digitalisere byggenæringen

Gjennom fem år har eierne av byggenæringens tre varedatabaser, Elektroforeningen (EFO), Norske Rørgrossister Forening (NRF) og Norsk Byggtjeneste AS (NOBB) drevet en utviklingsprosess for felles grensesnitt og samordnet produktinformasjon. Nå er partnerne klare til å lansere den nye kommunikasjonsplattformen B-Link som skal digitalisere byggenæringen.
RSS
Først6789101112131415

Visste du at..

. . . det er en sterk sammenheng mellom hvor digitalisert en næring er og hvor produktiv den er. 

Kurskalender

«desember 2019»
mationtofr
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
© 2019 Norske Rørgrossisters Forening  |  Betingelser for bruk |  Utviklet av Vivendi as