Ahlsell innfører småordretillegg for økt effektivitet og lavere utslipp

Ahlsell innfører småordretillegg for økt effektivitet og lavere utslipp

Når Ahlsell endrer sine leveringsbetingelser fra 1. april, er det først og fremst for å stimulere til økt effektivitet og redusert utslipp og avfall. Ved å legge på en småordretillegg på 250 kroner på alle ordre under tusenlappen, håper grossisten at flere blir flinkere til å samle bestillingene til færre men større leveranser. 

Ønsker å stimulere til økt effektivitet
- Å bestille en skrue her og en hanske der, koster fort skjorta når man regner på tiden man faktisk bruker på å håndtereordren fra start til levering, forteller Runar Hansesætre, salgsdirektør i Ahlsell Norge.

Han sikter til hele prosessen med å bestille og håndtere en ordre - fra å legge inn varen, bekrefte ordren, og ta i mot og kvalitets-sikre leveransen, til å betale fakturaen og håndtere den i regnskapet.

Tar man utgangspunkt i at det i snitt koster en bedrift 250 kroner å behandle en ordre - snakker vi fort ganske mye penger i løpet av et år. Ved å stimulere kundene til å utvikle handlemønsteret sitt med plassering av færre og større ordre, er det ingen tvil om at man kan redusere kostnadene sine betydelig i løpet av ett år.

Et felles slag for miljøet
Salgsdirektøren trekker samtidig fram det grønne aspektet med småordretillegget.

- I løpet av ett år plukker, pakker og transporterer vi over 120.000 esker med verdi under 1000 kroner. Dette er lite økonomisk og heller ikke spesielt bærekraftig. Ved å stimulere bransjen til å samle tresmåordre til èn litt større, reduserer vi tungtransporten på norske veier, sparer miljøet vårt for mer enn 80.000 pappesker, og minsker utslippet i luften vi puster inn med over 92.000 kg Co2 hvert år!

Hansesætre både håper og tror at Ahlsell får med seg kundene sine på det han omtaler som et viktig bærekraft-tiltak på vegne av en hel bransje.

Hent i butikk for å unngå tillegget
Mens småordretillegget i utgangspunktet legges til på alle typer ordre under 1000 kroner, er det likevel ingen regel uten unntak. Dersom man velger å hente varen selv i en Ahlsellbutikk, slipper man nemlig tillegget i sin helhet. Hansesætre forklarer:

- Dette henger sammen med at vi samkjører pakken med varer som likevel skal inn i våre butikkhyller, og fører derfor ikke til unødvendige utslipp.

Heidenreich øker i butikk og på nett

23. juli 2018

Heidenreich øker i butikk og på nett

Lengre åpningstider et konkurransefortrinn

- Vi ser at kundens handlemønster har endret seg de siste årene. Netthandelen øker, men vi ser også at omsetningen i butikkene våre øker. Servicebutikkene er et av våre viktigste konkurransefortrinn. Derfor tilpasser vi nå åpningstidene etter kundens behov, sier Kai Johnsen, salgssjef VVS i Heidenreich. Et av områdene hvor Heidenreich ser det har vært endringer, er handlemønsteret til kundene, og når på døgnet de handler varer.

Ahlsell kjøper forhandler innen verktøy, verneutstyr og havbruk

19. april 2018

Ahlsell kjøper forhandler innen verktøy, verneutstyr og havbruk

Blir regionens største flerfaglige handelshus

Ahlsell Norge AS har inngått avtale om kjøp av selskapet Sentrum Motor og Verktøy AS (SMV) med en årlig omsetning på NOK 40 millioner. SMV har siden 1982 vært en solid forhandler av verktøy, festemateriell, verneutstyr og maskiner til proffmarkedet i Finnmark. Selskapet har 9 ansatte lokalisert i Alta som forsyner kunder innenfor flere bransjen i hele regionen. Ahlsell kjøper 100 % av aksjene i selskapene, som inntil videre vil fortsette driften under navnet Ahlsell SMV AS.

Tilpasses åpne internasjonale standarder

12. april 2018

Tilpasses åpne internasjonale standarder

Høy aktivitet hos NRF, NOBB og EFO

Informasjon- og produktdatabasene NOBB, EFO og NRF skal nå tilpasses de åpne internasjonale standarder i ETIM og bSDD.
- For Byggtjeneste, EFO og NRF handler digitalisering om å gjøre produktinformasjon lettere tilgjengelig for byggenæringen. Denne informasjon skal bidra til verdiskapning i hele verdikjeden. En viktig del av arbeidet er å koble egenskaper i bSDD mot ETIM og etablere en felles datastruktur som skal benyttes i NOBB, EFO og NRF databasene, heter det i en pressemelding fra de tre aktørene.

- BD har ingen avtaler om leveranser til Megaflis eller andre nettbutikker

13. mars 2018

- BD har ingen avtaler om leveranser til Megaflis eller andre nettbutikker

Slår kraftig tilbake mot påstander i E24

Brødrene Dahl AS har sendt en klage til nettavisen E24 ved sjefsredaktør Per Valebrokk. Bakgrunnen er gårsdagens artikkel i E24 «Slår alarm om kraftig nettpress: Varsler dyrere rørleggere». Der blir grossisten fremstilt som at de blir søkkrik på å selge til nettaktørene fremfor rørleggere. Dette er helt feil og avvises på det sterkeste, skriver BD i en pressemelding mandag. - BD har aldri hatt og har ikke avtaler om leveranser til Megaflis eller andre direkteselgende nettbutikker. Dog er det andre grossister som selger til Megaflis og nettaktører, sier adm.direktør Roger Lunde.

Meningsfull digitalisering med NRF og ETIM

7. mars 2018

Meningsfull digitalisering med NRF og ETIM

Lokal know how - og internasjonal utvikling

NRF har et sterkt engasjement innen digitalisering av VA og VVS bransjen, og valgte å ta sektoransvar for ETIM-VVS fordi det er viktig og riktig å delta i det internasjonale utviklingsarbeidet. 
ETIM Norge er et samarbeid mellom de tre store fagområdene innenfor Byggebransjen. Elektro, VA/VVS og Bygg går sammen om samordning og standardisering gjennom sine respektive produktdatabaser EFO, NRF og NOBB.

God utvikling for BD i 2017

16. februar 2018

God utvikling for BD i 2017

- Ser frem imot et spennende 2018

Brødrene Dahl AS hadde en bra salgsutvikling i 2017. Veksten er fordelt på alle områder innen VVS, Vann & Miljøteknikk (VMT) og industri. Administrerende direktør, Roger Lunde i BD, forteller at de ser den sterkeste veksten innen digitalt salg til store VVS-kunder.

- Salgsveksten var også bra til alle landets graveentreprenører, og store infrastrukturprosjekter innen VMT. Spesielt hyggelig er det å se positive signaler hos maritime og industrielle kunder. Vi ser også at vi har en bransje med sterk konkurranse. Kundene har tydelige krav til pris, kvalitet og høy servicegrad, sier Lunde.

RSS
12345678910Sist

Visste du at..

. . . det er en sterk sammenheng mellom hvor digitalisert en næring er og hvor produktiv den er. 

Kurskalender

«mars 2019»
mationtofr
25
262728
28.02.2019 09:00 - 11:00
123
4
04.03.2019 13:00 - 15:00
5678
08.03.2019 12:00 - 14:00
910
11121314
04.04.2019 09:00 - 11:00
151617
181920
20.03.2019 09:00 - 11:00
21222324
25262728293031
1234
04.04.2019 09:00 - 11:00
567

Kommende arrangementer iCalendar export

© 2019 Norske Rørgrossisters Forening  |  Betingelser for bruk |  Utviklet av Vivendi as