Heidenreich øker i butikk og på nett

Heidenreich øker i butikk og på nett

- Vi ser at kundens handelsmønster har endret seg de siste årene. Netthandelen øker, men vi ser også at omsetningen i butikkene våre øker. Servicebutikkene er et av våre viktigste konkurransefortrinn. Derfor tilpasser vi nå åpningstidene etter kundens behov, sier Kai Johnsen, salgssjef VVS i Heidenreich.

Et av områdene hvor Heidenreich ser det har vært endringer, er handlemønsteret til kundene, og når på døgnet de handler varer.

Salgssjef VVS i Heidenreich, Kai Johnsen, som har over 10 års fartstid hos grossisten, forteller at de har iverksatt ulike endringer for å tilpasse seg handlemønsteret til kundene. Salgssjefen har ansvaret for både salgsorganisasjonen på VVS og alle de 33 butikkene til Heidenreich rundt om i landet.

Endringer i åpningstidene
De siste årene har Heidenreich sett at kundene flere steder har sittet i bilene og ventet på at butikken skulle åpne kl. 07.00. I tillegg har man fått flere tilbakemeldinger på at man stenger for tidlig.
- Dette har vi nå tatt tak i og mange av våre butikker åpner nå kl. 06.30.Samtidig fikk vi også tilbakemeldinger på at vi stengte for tidlig. Derfor iverksatte vi i fjor en forsøksordning i våre butikker på Nyborg i Bergen og Haslevangen i Oslo. På Nyborg har vi nå åpent fra kl. 06.00 - 18.00 mandag til fredag, mens Haslevangen har utvidet åpningstid til kl. 18.00 mandag- torsdag. Så langt så har vi fått svært positive tilbakemeldinger fra kundene, så vi ser allerede på flere butikker og lokasjoner hvor vi vil utvide åpningstidene.
- Det vi hører fra kundene er at nå kommer de seg raskere ut på jobbene og prosjektene, man unngår den verste køen gjennom byen. Lengre åpningstider på ettermiddagen, gjør at de kan handle inn det de trenger til neste dag på veien hjem, sier Johnsen.

Vakttelefonordning 24/7
Heidenreich har også opprettet en vakttelefonordning i sine butikker. Ordningen går ut på at utenom ordinær åpningstid så kan kunden ringe et vakttelefonnummer.
- Vi får til stadighet henvendelser på hasteoppdrag utenom ordinær arbeidstid. Da kan kunden ringe og avtale med sin butikk for å få ut varene som de trenger. For denne tjenesten belastes kunden for et servicegebyr. Men på denne typen hastesaker så er våre kunder villig til å betale ekstra. Det å vente til neste dag kan medføre enorme kostnader for kundens kunde, sier Johnsen.
- Vakttelefonnummeret finner kunden under den enkelte butikk på våre nettsider. Vi vet også at noen kunder ringer direkte til sin kontaktperson i Heidenreich og får hjelp av denne utenom ordinær åpningstid. Dette er en ekstra service som våre kunder setter stor pris på.

Netthandel
Johnsen forteller videre at Heidenreich opplever økt salg på nett. Mange ser store fordeler av bestille varer når de selv ønsker det, og samtidig få det levert på døren.
I mange geografiske områder kan man bestille varer på ettermiddagen, og så få de levert tidlig neste morgen. - Vi opplever vekst i andelen av kunder som går via netthandelsløsningen. Men det som er hyggelig å registrere er at samtidig som netthandelen vokser, øker vi også omsetningen i våre butikker. Butikkene er et av våre viktigste konkurransefortrinn, og vi satser sterkt på utviklingen av dem. Dette gjelder sortiment, fagkunnskap hos de som jobber i butikk og ikke minst servicenivå. Vi har gjort en stor satsing på verktøy i flere av våre butikker i løpet av våren, et helt nytt og oppgradert sortiment. Dette har vært et sterkt ønske hos våre kunder, sier Johnsen.

Flott innsats
Han fremhever sine kollegaer, og er stolt av de som gjør en kjempejobb i butikkene hver eneste dag.
- Vi ser at kundeundersøkelser viser at våre kunder også er svært fornøyd, sier Kai Johnsen avslutningsvis.

Meningsfull digitalisering med NRF og ETIM

7. mars 2018

Meningsfull digitalisering med NRF og ETIM

Lokal know how - og internasjonal utvikling

NRF har et sterkt engasjement innen digitalisering av VA og VVS bransjen, og valgte å ta sektoransvar for ETIM-VVS fordi det er viktig og riktig å delta i det internasjonale utviklingsarbeidet. 
ETIM Norge er et samarbeid mellom de tre store fagområdene innenfor Byggebransjen. Elektro, VA/VVS og Bygg går sammen om samordning og standardisering gjennom sine respektive produktdatabaser EFO, NRF og NOBB.

God utvikling for BD i 2017

16. februar 2018

God utvikling for BD i 2017

- Ser frem imot et spennende 2018

Brødrene Dahl AS hadde en bra salgsutvikling i 2017. Veksten er fordelt på alle områder innen VVS, Vann & Miljøteknikk (VMT) og industri. Administrerende direktør, Roger Lunde i BD, forteller at de ser den sterkeste veksten innen digitalt salg til store VVS-kunder.

- Salgsveksten var også bra til alle landets graveentreprenører, og store infrastrukturprosjekter innen VMT. Spesielt hyggelig er det å se positive signaler hos maritime og industrielle kunder. Vi ser også at vi har en bransje med sterk konkurranse. Kundene har tydelige krav til pris, kvalitet og høy servicegrad, sier Lunde.

- Ikke krav om stoffkartotek på papir

16. februar 2018

- Ikke krav om stoffkartotek på papir

Erstatter papir med digitale løsninger

- I dag kan alle som har valgt digitale løsninger for stoffkartotek ta flagget til topps! sier gründer Kjell Hamnes i IT-selskapet EcoOnline. Arbeidstilsynet starter det nye året med en gladnyhet for alle som har kjemikalier på arbeidsplassen sin. Nå kan alle erstatte sine papirbaserte stoffkartotek med digitale løsninger. Endringene i "Forskrift om utførelse av arbeid" innebærer at det ikke lenger er et krav om at stoffkartoteket alltid skal foreligge i papirutgave. I tillegg er ordlyden om at verneombudet skulle ha "et eget eksemplar" endret til at de nå skal ha "tilgang til" stoffkartoteket.

Den digitale grunnmuren er bygget, den er åpen og den er gratis

18. januar 2018

Den digitale grunnmuren er bygget, den er åpen og den er gratis

Leverandørbransjen har tommelen opp for økt digitalisering, men advarer mot løsninger som påfører bransjen dobbeltarbeid eller økte kostnader.
Bransjen har selv tilrettelagt for digitalisering gjennom åpne varedatabaser som er gratis å bruke. Samarbeidet utfordres av kommersielle aktører som gjør digitaliseringen dyrere for entreprenører, byggeiere og sluttkunder ved at det lages forretningsmodeller som kobler løsninger og begrenser brukernes valgmuligheter.

Brødrene Dahl på Nye Veier

10. januar 2018

Brødrene Dahl på Nye Veier

Satser på Pipelife og norske kvalitetsrør

Når nye E18 fra Tvedestrand til Arendal åpner i 2019 er det med vann- og avløpsmateriell (VA) og kabelvern levert av Brødrene Dahl. Brødrene Dahl er underleverandør til AF Gruppen AS som har totalentreprisen for strekningen. Det var hard konkurranse om oppdraget, som har en verdi mellom 60 og 70 millioner.
- Det er veldig viktig for oss å få være med på det første prosjektet til Nye Veier, sier Torje Dalen, prosjektdirektør i Brødrene Dahl. 

 

Lasse Tønnesen inn i BDs ledergruppe

10. januar 2018

Lasse Tønnesen inn i BDs ledergruppe

Ny salgs- og regiondirektør

Lasse Tønnesen gikk på slutten av 2017 inn i ledergruppen i Brødrene Dahl AS som ny salgs- og regiondirektør. Han har ansvar for utvikling av de ti regionene i selskapet og er nærmeste leder for regionssjefene, som til sammen har ansvar for mer enn 6,5 milliarder i årlig omsetning. 
- Jeg gleder meg til å bidra til å videreutvikle den entusiasmen og samholdet som preger Brødrene Dahl, sier Lasse Tønnesen. Etter at Agder og Rogaland er slått sammen til region Sør Vest, er det ti regioner i Brødrene Dahl, sier Tønnesen.

RSS
12345678910Sist

Visste du at..

. . . det er en sterk sammenheng mellom hvor digitalisert en næring er og hvor produktiv den er. 

Kurskalender

«november 2019»
mationtofr
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
© 2019 Norske Rørgrossisters Forening  |  Betingelser for bruk |  Utviklet av Vivendi as