Heidenreich øker i butikk og på nett

Heidenreich øker i butikk og på nett

- Vi ser at kundens handelsmønster har endret seg de siste årene. Netthandelen øker, men vi ser også at omsetningen i butikkene våre øker. Servicebutikkene er et av våre viktigste konkurransefortrinn. Derfor tilpasser vi nå åpningstidene etter kundens behov, sier Kai Johnsen, salgssjef VVS i Heidenreich.

Et av områdene hvor Heidenreich ser det har vært endringer, er handlemønsteret til kundene, og når på døgnet de handler varer.

Salgssjef VVS i Heidenreich, Kai Johnsen, som har over 10 års fartstid hos grossisten, forteller at de har iverksatt ulike endringer for å tilpasse seg handlemønsteret til kundene. Salgssjefen har ansvaret for både salgsorganisasjonen på VVS og alle de 33 butikkene til Heidenreich rundt om i landet.

Endringer i åpningstidene
De siste årene har Heidenreich sett at kundene flere steder har sittet i bilene og ventet på at butikken skulle åpne kl. 07.00. I tillegg har man fått flere tilbakemeldinger på at man stenger for tidlig.
- Dette har vi nå tatt tak i og mange av våre butikker åpner nå kl. 06.30.Samtidig fikk vi også tilbakemeldinger på at vi stengte for tidlig. Derfor iverksatte vi i fjor en forsøksordning i våre butikker på Nyborg i Bergen og Haslevangen i Oslo. På Nyborg har vi nå åpent fra kl. 06.00 - 18.00 mandag til fredag, mens Haslevangen har utvidet åpningstid til kl. 18.00 mandag- torsdag. Så langt så har vi fått svært positive tilbakemeldinger fra kundene, så vi ser allerede på flere butikker og lokasjoner hvor vi vil utvide åpningstidene.
- Det vi hører fra kundene er at nå kommer de seg raskere ut på jobbene og prosjektene, man unngår den verste køen gjennom byen. Lengre åpningstider på ettermiddagen, gjør at de kan handle inn det de trenger til neste dag på veien hjem, sier Johnsen.

Vakttelefonordning 24/7
Heidenreich har også opprettet en vakttelefonordning i sine butikker. Ordningen går ut på at utenom ordinær åpningstid så kan kunden ringe et vakttelefonnummer.
- Vi får til stadighet henvendelser på hasteoppdrag utenom ordinær arbeidstid. Da kan kunden ringe og avtale med sin butikk for å få ut varene som de trenger. For denne tjenesten belastes kunden for et servicegebyr. Men på denne typen hastesaker så er våre kunder villig til å betale ekstra. Det å vente til neste dag kan medføre enorme kostnader for kundens kunde, sier Johnsen.
- Vakttelefonnummeret finner kunden under den enkelte butikk på våre nettsider. Vi vet også at noen kunder ringer direkte til sin kontaktperson i Heidenreich og får hjelp av denne utenom ordinær åpningstid. Dette er en ekstra service som våre kunder setter stor pris på.

Netthandel
Johnsen forteller videre at Heidenreich opplever økt salg på nett. Mange ser store fordeler av bestille varer når de selv ønsker det, og samtidig få det levert på døren.
I mange geografiske områder kan man bestille varer på ettermiddagen, og så få de levert tidlig neste morgen. - Vi opplever vekst i andelen av kunder som går via netthandelsløsningen. Men det som er hyggelig å registrere er at samtidig som netthandelen vokser, øker vi også omsetningen i våre butikker. Butikkene er et av våre viktigste konkurransefortrinn, og vi satser sterkt på utviklingen av dem. Dette gjelder sortiment, fagkunnskap hos de som jobber i butikk og ikke minst servicenivå. Vi har gjort en stor satsing på verktøy i flere av våre butikker i løpet av våren, et helt nytt og oppgradert sortiment. Dette har vært et sterkt ønske hos våre kunder, sier Johnsen.

Flott innsats
Han fremhever sine kollegaer, og er stolt av de som gjør en kjempejobb i butikkene hver eneste dag.
- Vi ser at kundeundersøkelser viser at våre kunder også er svært fornøyd, sier Kai Johnsen avslutningsvis.

- Ingen grunn til å betale for goBIM

28. september 2017

- Ingen grunn til å betale for goBIM

...når gode gratis løsninger allerede er tilgjengelig

- Vi har blitt gjort oppmerksomme på at flere av våre medlemmer har mottatt krav om å inngå avtale om goBIM. Det er bakgrunnen for at vi har sett oss nødt til å sende ut dette informasjonsskrivet idet all lovpålagt produktinformasjon i goBIM allerede ligger fritt tilgjengelig i eksisterende databaser. Disse databasene er vederlagsfrie. Vi ønsker derfor å informere om at det verken er lovpålagt eller nødvendig å inngå en egen avtale med goBIM samt betale det gebyr som kreves, heter det i en felles uttalelse fra Byggevareindustriens Forening, Elektroforeningen, Norske Rørgrossisters Forening, VA- og VVS Produsentene og VVP Virke Byggevarehandel.


Digitalisering avgjør graden av suksess

28. september 2017

Digitalisering avgjør graden av suksess

- GPA Flowsystem et eksempel til etterfølgelse

- Vi valgte å sette av ekstra ressurser for å oppdatere NRF Databasen til optimalt informasjonsnivå, for å gjøre hverdagen enklere både for oss selv og kundene, forteller daglig leder Per Ivar Søfteland i GPA Flowsystem AS. I løpet av to måneder tidligere i år oppdaterte selskapet over 5.000 produkter i bransjens egen produktdatabase. - GPA Flowsystem er helt klart et eksempel til etterfølgelse. De har vist til fulle at det er håndterbart å komplettere informasjon og dokumentasjon på kort tid, selv om det gjelder mange produkter. forteller daglig leder Terje Røising i Norske Rørgrossisters Forening. 

Kraftsamling på Forneu

27. september 2017

Kraftsamling på Forneu

– Står vi stille, har vi tapt, sier arrangørene.

24. - 25. oktober samler NRF, VVP og VVS-foreningen topplederne i vvs-bransjen for å diskutere fremtiden. – Står vi stille, har vi tapt, sier arrangørene. Toppledersamlingen VA/VVS Møteplass fokuserer i år ikke på VVS eller VA, men på bransjens fremtid. Digitaliseringen og det grønne skiftet er ikke bare ord, men en reell endring hvor utviklingen går stadig raskere og på andre arenaer enn tidligere. Hvor står va- og vvs bransjen? Leder vi utviklingen eller henger vi bare med spør arrangøren?

- Tar ansvar for bransjens beste

23. september 2017

- Tar ansvar for bransjens beste

Åpne løsninger avgjørende for digitaliseringen i byggenæringen

Mangel på tydelighet og enighet om en standard i byggenæringen, har gjort at de tre systematiserte bransjedatabasene for bygg, elektro og va/vvs ikke har utløst sitt potensial som grunnlag for digitalisering av byggenæringen. Dette er nå løst gjennom samarbeidet med buildingSMART Norge som skal forvalte norsk kontekst for egenskaper i buildingSmart Data Dictionary. BuildingSMART Norge er de som skal forvalte plattformen på vegne av en samlet norsk byggenæring.

Kompetanseheving og økt inntjening

21. september 2017

Kompetanseheving og økt inntjening

VVS Arena 28. - 29. september 2017

Når Brødrene Dahl samler bransjen til bransjetreffet VVS-Arena 28. - 29. september er et viktig mål at alle skal reise hjem med ny kunnskap og gode ideer som gjerne kan resultere i bedre inntjening. Fagseminarene dekker tema som lønnsom håndverksdrift, sprinkling og brannsikkerhet, energieffektivitet og nye markedsmuligheter. 
- Alle rørleggere skal reise hjem med kunnskap som øker inntjeningen, lover Roger Lunde (bildet; Foto VVS Forum), administrerende direktør i Brødrene Dahl i en pressemelding.

Ahlsell kjøper Lenson Elektro AS

13. september 2017

Ahlsell kjøper Lenson Elektro AS

Leverandør av midlertidige elektriske anlegg

Ahlsell Norge AS har inngått avtale om kjøp av selskapet Lenson Elektro AS - leverandør av midlertidige elektriske anlegg med produkter innen byggestrøm, belysning og klima.  Ahlsell kjøper 100% av aksjene i selskapet som i 2016 hadde en omsetning på 22 millioner kroner. Selskapet er lokalisert i Trondheim og har 5 ansatte. - Oppkjøpet vil ytterligere styrke tilbudet til våre kunder da vi tilegner oss ekspertise innen midlertidige elektriske anlegg, sier Rune Flengsrud, administrerende direktør i Ahlsell Norge. Han understreker at anskaffelsen tilgjengeliggjør et helt nytt produktkonsept for kundene - enten de foretrekker å handle i butikk, e-handel eller via direkte distribusjon. 


RSS
Først234567891011Sist

Visste du at..

. . . det er en sterk sammenheng mellom hvor digitalisert en næring er og hvor produktiv den er. 

Kurskalender

«november 2019»
mationtofr
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
© 2019 Norske Rørgrossisters Forening  |  Betingelser for bruk |  Utviklet av Vivendi as