Heidenreich øker i butikk og på nett

Heidenreich øker i butikk og på nett

- Vi ser at kundens handelsmønster har endret seg de siste årene. Netthandelen øker, men vi ser også at omsetningen i butikkene våre øker. Servicebutikkene er et av våre viktigste konkurransefortrinn. Derfor tilpasser vi nå åpningstidene etter kundens behov, sier Kai Johnsen, salgssjef VVS i Heidenreich.

Et av områdene hvor Heidenreich ser det har vært endringer, er handlemønsteret til kundene, og når på døgnet de handler varer.

Salgssjef VVS i Heidenreich, Kai Johnsen, som har over 10 års fartstid hos grossisten, forteller at de har iverksatt ulike endringer for å tilpasse seg handlemønsteret til kundene. Salgssjefen har ansvaret for både salgsorganisasjonen på VVS og alle de 33 butikkene til Heidenreich rundt om i landet.

Endringer i åpningstidene
De siste årene har Heidenreich sett at kundene flere steder har sittet i bilene og ventet på at butikken skulle åpne kl. 07.00. I tillegg har man fått flere tilbakemeldinger på at man stenger for tidlig.
- Dette har vi nå tatt tak i og mange av våre butikker åpner nå kl. 06.30.Samtidig fikk vi også tilbakemeldinger på at vi stengte for tidlig. Derfor iverksatte vi i fjor en forsøksordning i våre butikker på Nyborg i Bergen og Haslevangen i Oslo. På Nyborg har vi nå åpent fra kl. 06.00 - 18.00 mandag til fredag, mens Haslevangen har utvidet åpningstid til kl. 18.00 mandag- torsdag. Så langt så har vi fått svært positive tilbakemeldinger fra kundene, så vi ser allerede på flere butikker og lokasjoner hvor vi vil utvide åpningstidene.
- Det vi hører fra kundene er at nå kommer de seg raskere ut på jobbene og prosjektene, man unngår den verste køen gjennom byen. Lengre åpningstider på ettermiddagen, gjør at de kan handle inn det de trenger til neste dag på veien hjem, sier Johnsen.

Vakttelefonordning 24/7
Heidenreich har også opprettet en vakttelefonordning i sine butikker. Ordningen går ut på at utenom ordinær åpningstid så kan kunden ringe et vakttelefonnummer.
- Vi får til stadighet henvendelser på hasteoppdrag utenom ordinær arbeidstid. Da kan kunden ringe og avtale med sin butikk for å få ut varene som de trenger. For denne tjenesten belastes kunden for et servicegebyr. Men på denne typen hastesaker så er våre kunder villig til å betale ekstra. Det å vente til neste dag kan medføre enorme kostnader for kundens kunde, sier Johnsen.
- Vakttelefonnummeret finner kunden under den enkelte butikk på våre nettsider. Vi vet også at noen kunder ringer direkte til sin kontaktperson i Heidenreich og får hjelp av denne utenom ordinær åpningstid. Dette er en ekstra service som våre kunder setter stor pris på.

Netthandel
Johnsen forteller videre at Heidenreich opplever økt salg på nett. Mange ser store fordeler av bestille varer når de selv ønsker det, og samtidig få det levert på døren.
I mange geografiske områder kan man bestille varer på ettermiddagen, og så få de levert tidlig neste morgen. - Vi opplever vekst i andelen av kunder som går via netthandelsløsningen. Men det som er hyggelig å registrere er at samtidig som netthandelen vokser, øker vi også omsetningen i våre butikker. Butikkene er et av våre viktigste konkurransefortrinn, og vi satser sterkt på utviklingen av dem. Dette gjelder sortiment, fagkunnskap hos de som jobber i butikk og ikke minst servicenivå. Vi har gjort en stor satsing på verktøy i flere av våre butikker i løpet av våren, et helt nytt og oppgradert sortiment. Dette har vært et sterkt ønske hos våre kunder, sier Johnsen.

Flott innsats
Han fremhever sine kollegaer, og er stolt av de som gjør en kjempejobb i butikkene hver eneste dag.
- Vi ser at kundeundersøkelser viser at våre kunder også er svært fornøyd, sier Kai Johnsen avslutningsvis.

- Vanskelig å forstå CoBuilders modell

6. september 2017

- Vanskelig å forstå CoBuilders modell

- Vi har allerede NRF-databasen

Daglig leder i Armaturjonsson AS, Kjell Bernt Kalland sier til VVSForum at det virker som CoBuilder har vært flinke til å selge sine databaser inn som den eneste kilden til all lovpålagt informasjon. – Men dette er direkte feil, påpeker Kalland.
VVSForum har i en rekke artikler belyst CoBuilders GoBIM-tjeneste. Det har kommet kritikk fra flere hold om at det lovpålagte skillet mellom GoBIM og ProductXchange ikke har vært fremstilt klart nok. Endret prisstruktur har gjort det langt dyrere for mange rørleggere, grossister, leverandører og andre aktører i VVS-bransjen, samtidig som CoBuilder har sikret seg gunstige posisjoner i alle deler av verdikjeden.

– Grossister og leverandører har allerede betalt

4. september 2017

– Grossister og leverandører har allerede betalt

Brødrene Dahl om CoBuilder og GoBim:

Norges ledende VVS-grossist, Brødrene Dahl, mener CoBuilder misser grovt når de reduserer den endrede prismodellen til et spørsmål om det er grossister og vareleverandører som skal betale for dette eller ikke. – Vi har allerede betalt for informasjonen i GoBIM, sier selskapet. VVSforum har i en rekke artikler belyst CoBuilders GoBIM-tjeneste. Det har kommet kritikk fra flere hold om at det lovpålagte skillet mellom GoBIM og ProductXchange ikke har vært fremstilt klart nok. Endret prisstruktur har gjort det langt dyrere for mange rørleggere og andre aktører i VVS-bransjen, samtidig som CoBuilder har sikret seg gunstige posisjoner i alle deler av verdikjeden.

VVS Arena - skal bli bransjens viktigste

31. august 2017

VVS Arena - skal bli bransjens viktigste

Brødrene Dahl med store ambisjoner for nytt bransjetreff

Brødrene Dahl inviterer til nytt bransjetreff. Arrangementet, som har fått navnet «VVS Arena», skal være en kombinasjon av fagseminar, messe og sosial arena for VVS-bransjen. Samlingen finner sted 28. og 29. september. Målet er å gjøre dette til en fast møteplass for leverandører og rørleggerbedrifter.- Vi vil at de som kommer til VVS Arena skal få påfyll av nyttig kunnskap de kan ta med hjem i sitt daglige arbeid. De skal også få se nye produkter fra de fremste leverandørene og de skal ha en hyggelig opplevelse med kolleger og mulighet for å utvide eget nettverk, forteller Herman Larssen, Marketing- og kommunikasjonsdirektør i Brødrene Dahl.

- CoBuilder mangler forretningsmodell

30. august 2017

- CoBuilder mangler forretningsmodell

- Løsningen er bedre samarbeid gjennom hele verdikjeden

Daglig leder i VVP, Bjarne Haugland, melder seg på i debatten rundt CoBuilders nye tjeneste, GoBIM. - Det er ingen tvil om at Lars Fredenlund og CoBuilder er meget dyktige, men de mangler åpenbart en forretningsmodell som sikrer at kjøper frivillig betaler det CoBuilder mener produktet bør koste. 
- Jeg synes Terje Røising i NRF hadde en meget god kommenter i VVSForum mandag rundt CoBuilder GoBIm løsning. Jeg synes en viktig kjøreregel i enhver sammenheng bør være at det er den som bestiller tjenesten eller produktet som også betaler regningen. 

Bransjen fortjener klare spilleregler

28. august 2017

Bransjen fortjener klare spilleregler

"Drøye påstander og frustrerte kunder"

- Vi er overrasker over at CoBuilder og Lars Christian Fredenlund ikke benyttet anledningen i VVS Forum forleden til å klargjøre sine nye tjenester og forklare og rettferdiggjøre den nye prisstrukturen, påpeker administrerende direktør Terje Røising i Norske Rørgrossisters Forening. Mange lesere satt som store spørsmålstegn etter Fredenlunds noe uklare uttalelse i VVS Forum forleden om at ”...noen må betale...” i forbindelse med artikkelen om CoBuilder og GoBIM.

Bergens nye "One Stop Shop"

21. august 2017

Bergens nye "One Stop Shop"

Ahlsells strategi om flerfaglighet og kryssalg i praksis

Ahlsell fortsetter sin butikksatsing over det ganske land. Nå er det rørleggerne i Bergen sin tur til å få bransjens mest komplette kombinasjon av VVS-materiell, arbeidsklær, verktøy og verneutstyr under samme tak. Ahlsell har en lang og stolt historie i Hordaland, og med sine 7 butikker er det ingen andre regioner i selskapet som har flere enn nettopp her. Butikken i Fabrikkgaten er den største av dem, med inntil 140 håndverkere innom hver dag. Når Ahlsell bestemte seg for å rulle ut sitt nye butikk-konsept i Bergen - ofte omtalt som fagmannens "One Stop Shop" - var det naturlig at det ble i denne butikken.
RSS
Først3456789101112Sist

Visste du at..

. . . det er en sterk sammenheng mellom hvor digitalisert en næring er og hvor produktiv den er. 

Kurskalender

«november 2019»
mationtofr
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
© 2019 Norske Rørgrossisters Forening  |  Betingelser for bruk |  Utviklet av Vivendi as