– Tror på samarbeid og gode allianser

– Tror på samarbeid og gode allianser

Bildet: - Jeg har fått et meget godt inntrykk av bransjen, forteller Marianne Wætnes Røiseland, ny adm. dir. hos Rørentreprenørene Norge. (Foto: Jan Helge Kalvik)

Marianne Wætnes Røiseland begynner så vidt å bli varm i trøya som leder for Rørentreprenørene Norge. Organisasjonen har satset på en sterk kvinne med solid kompetanse innen kommunikasjon og politikk, og som har svært god medieerfaring fra blant annet Bergens Tidende og TV2.

Av Jan H. Kalvik

Det hører også med i bildet at Røiseland har god erfaring innen politikken og dermed vil kunne bedrive myndighetspåvirkning på høyt nivå til fordel for både medlemmene i Rørentreprenørene Norge og bransjen som helhet.

Tar opp kampen
-  Jeg vil kunne bidra i forhold til rammebetingelsene til bransjen, men naturlig nok vil jeg ha behov for noe tid for å bli kjent med bransjen, de ulike aktørene og stammespråket, understreker Røiseland. I løpet av de første månedene har hun fått et inntrykk av at hun har kommet til en svært profesjonell bransje hvor man er opptatt av å gjøre en god jobb.
- Jeg ser at det er behov for å kjempe videre for gode rammebetingelser for bransjen, dette vil bli en kontinuerlig oppgave. Jeg ser at min forgjenger Tor Backe har gjort veldig mye bra for hele bransjen, og det er store sko jeg skal fylle, sier Røiseland til VVS Forum.

Flott bransje
- Jeg har fått et meget godt inntrykk av bransjen, forteller Røiseland, som nettopp er tilbake på kontoret etter å ha besøkt 45 medlemsbedrifter i Nord-Norge. Målet er å gjøre seg kjent hos alle medlemmene i løpet av den nærmeste tiden.
- Her er det praktisk talt rake rør. Man trenger ikke lure på hva folk mener. Dette er noe jeg setter stor pris. Jeg har også veldig stor sans for at det bedrives det et ordentlig håndverk, et ærlig arbeid, forteller Røiseland.

Faglig styrke
- Det er utrolig viktig med faglig styrke og riktig kvalitet i alle ledd. Det er den eneste måten vi kan beholde sterke, kortreiste håndverkere. Vi må levere på alle plan og gjøre byggherrer og beboere fornøyde – alle vil tjene på et kalitetsfokus, mener Røiseland. Hun har fått inntrykk av at VA/VVS-bransjen både tåler, og ønsker, å bli kontrollert av myndighetene og kan respondere positivt når det stilles stadig strengere krav.

Lekkert kan lekke
Røiseland legger ikke skjul på at det også er nok utfordringer å gripe fatt i. Eksempler på dette er forsikringsselskapene og takstmenn som kan akseptere å øke verdien på en leilighet med et nyoppusset bad, selv om ikke arbeidet er gjort av fagfolk. Det er også mange historier om lekre armaturer kjøpt på nett, som slett ikke passer norske forhold.
- I mange land er det et svært lavt trykk i ledningsnettet, og kranene er naturlig nok verken testet etter godkjent i henhold til det høye trykket armaturer må tåle i Norge. Hva skal rørleggeren gjøre når han eller hun blir bedt om å montere slikt utstyr? La være å ta jobben eller montere kranen men fraskrive seg ansvaret for installasjonen? spør Røiseland.

Digitalisering og sporbarhet
Hun ser at det er mange oppgaver å gripe fatt i sammen med medlemmene til Rørentreprenørene Norge, men også når det gjelder andre viktige organisasjoner som for eksempel Norske Rørgrossisters Forening (NRF).
- NRF under ledelse av adm. dir. Terje Røising er en fremoverlent organisasjon som bidrar både med kompetanse, sporbarhet, de viktige NRF-nummerne og fornuftig digitalisering. Grossistene Heidenreich, Onninen, Ahlsell og Brødrene Dahl sørger for svært bra logistikk av rørdeler og utstyr til hele landet. Dette er noe vi setter pris på, men det må da også være lov å diskutere hva som er fornuftige grenser aktørene mellom. Det er bevegelser og endringer i bransjen, og jeg tror en del etablerte aktører kan stå sterkest ved å stå sammen og trygge en norsk basert, seriøs bransje.

Fag og bransjepolitikk
- En annen sak er kjedene, der vi ser det i det siste er kommet endringer som har som mål å styrke lojalitet og gjøre kjedefellesskapet både større og sterkere. Mange av våre medlemmer er endel av en kjede eller sammenslutning, det er naturlig med godt samarbeid og klar arbeidsfordeling oss imellom. I rørbransjen er det mer som forener, enn som skiller, poengterer Marianne Wætnes Røiseland.

(Denne artikkelen ble først publisert hos www.vvsforum.no og er gjengitt med tillatelse her)

 

 

BD prioriterer nærhet til kundene

15. august 2017

BD prioriterer nærhet til kundene

Nytt servicesenter i hjertet av Groruddalen

- Vi i BD jobber hver dag for å bidra til å effektivisere våre rørleggerkunder. Som et ledd i dette så skulle det jo bare mangle at vi også har et servicesenter der mange av kundene våre jobber. Brødrene Dahl (BD) har etablert et nytt servicesenter i hjertet av Groruddalen. Målet med etableringen er å tilby det beste produktsortimentet, og den beste servicen i bransjen i umiddelbar nærhet til et av Oslos tettest bebygde strøk.

Heidenreich styrker kundeopplevelsen

11. august 2017

Heidenreich styrker kundeopplevelsen

Bedre åpningstider og oppdatert nettbutikk

- Vi ser de siste årene at handlemønsteret hos våre kunder har forandret seg og vi søker hele tiden å imøtekomme disse endringene. Vi jobber derfor kontinuerlig med å bidra til at kundereisen skal bli så god som mulig. I en hverdag der kunder ikke nødvendigvis bare har kjernetid mellom 07.00 - 15.00, ser vi i Heindenreich at det er viktig å utvide kundeservicetilbudet. Som en konsekvens av dette så utvider vi åpningstidene ved flere av våre avdelinger, opplyser markeds- og kommunikasjonssjef Kjetil Grønbakken

Knut Olav Knudsen tilbake til BD

8. august 2017

Knut Olav Knudsen tilbake til BD

Fokus på utvikling og nye prosjekter

Etter 8 år som fagsjef i VVS Foreningen, går Knut Olav Knudsen tilbake til sin tidligere arbeidsgiver Brødrene Dahl. Knudsen begynner 1.oktober og vil ha sitt daglige virke på Brynseng i Oslo. Knut Olav skal jobbe som Markedssjef Teknisk & Varme og vil rapportere til André Larsen, Markeds- og Kategoridirektør VVS. 

Flott tredjeplass til Heidenreich

14. juni 2017

Flott tredjeplass til Heidenreich

Vellykket markering overfor kommunene

"Det offentlige gullegget" er en pris som Kommunal Rapport kårer for beste annonsekampanje rettet mot kommunesektoren i 2016. Heidenreich fikk en hederlig tredjeplass for kampanjen "Når vannet stiger".

Ahlsell med "one stop shopping"

10. juni 2017

Ahlsell med "one stop shopping"

Viser muskler med ny proffbutikk i Oslo

Ahlsell rullet ut sitt nye butikkonsept da flyttet sin avdeling på Bryn inn i nye lokaler. Offisiell åpning var fredag 9. juni. Ahlsell har den siste tiden oppgradert og modernisert flere av sine proffbutikker rundt om i landet. Nå var det Bryn på Oslos østkant som sto for tur,  grossisten samler sitt brede sortiment innen VA, VVS, verktøy, verneutstyr og arbeidsklær under samme tak.

Alt på ett sted i Stavanger

6. mai 2017

Alt på ett sted i Stavanger

BD åpner nytt servicesenter

Brødrene Dahl (BD) har etablert et nytt Servicesenter på Åsen i Stavanger. Målet med etableringen er å tilby eksisterende og nye kunder det beste produktsortimentet, og den beste servicen i bransjen. Med over 8.000 artikler tilbys kundene et senter som skal inneholde alle nødvendige produkter våre kunder bruker i sitt arbeid. Det er lagt vekt på god oversikt for kundene, og at det skal være raskt og enkelt å finne frem til varene, melder grossisten.
RSS
Først45678910111213Sist

Visste du at..

. . . det er en sterk sammenheng mellom hvor digitalisert en næring er og hvor produktiv den er. 

Kurskalender

«mai 2019»
mationtofr
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
© 2019 Norske Rørgrossisters Forening  |  Betingelser for bruk |  Utviklet av Vivendi as